Wednesday, August 17, 2011

Sultan Mahmud, Sultan Ahmad berlepas Diri - Sulalatus Salatin



Sultan Mahmud, Sultan Ahmad Berlepas Diri

Text Box: A-363
Text Box: B-277Maka Melaka pun alahlah, dinaiki oleh Peringgi dari ujung balai, tiba-tiba lalu ke dalam. Maka segala orang Melaka pun larilah; maka Sultan Mahmud Syah pun berlepaslah. Adapun akan Bendahara ditandu orang di bawa lari, Si Lamat Gagah nama orang yang menandu itu. Maka Peringgi pun datanglah berturut-turut; maka kata Bendahara pada Si Lamat Gajah, "Baliklah! Baliklah! Langgarkan aku pada Peringgi!" Maka tiada diberi oleh segala anak cucunya. Maka kata Bendahara, "Ceh! Cabamya segala orang muda-muda ini, apa daya aku telah tepok, kalau aku lagi kuasa, mati aku dengan negeri Melaka ini!"

Maka Sultan Ahmad pun undurlah ke hulu Muar, baginda diam di Pagoh; akan Sultan Mahmud Syah diam di Batu Ham­par; akan Bendahara diam di Lubuk Batu. Maka Sultan Ahmad berkota di Bentayan. Maka Peringgi pun diamlah di Melaka, akan pagar ruyung istana dibuatnya kota. Hatta Bendahara pun hilanglah, ditanamkan di Lubuk Batu; Datuk itulah disebut orang 'Bendahara Lubuk Batu'. Maka Peringgi pun datang melanggar Pagoh, maka berperanglah ada berapa hari; maka Sang Setia pun mati, Pagoh pun alahlah. Maka Sultan Ahmad dan ayahanda baginda pun undurlah ke hulu Muar, lalu ke Penarikan, dari Penarikan lalu berjalan ke Pahang; maka setelah bertemu dialu-alukan oleh Sultan Abdul Jamal dan Sultan Mansur Syah dengan seribu kebesaran dan kemuliaan; dibawa baginda masuk ke negeri Pahang. Maka oleh Sultan Mahmud Syah, anakanda baginda yang perempuan, beranak dengan permaisuri Kelantan itu dikahwinkan baginda dengan Sultan Mansur Syah.

Hatta berapa lamanya baginda di Pahang, lalu berangkat ke johor, duduk di Pekan Tua, membuat kota kara; maka (ms 270) Text Box: A-364sembah segala rakyat, "Tuanku, jauh amat ke hulu negeri ini." Maka baginda pun lalu ke Bintan bernegeri di sungai Bukit Batu Pelabuhan namanya. Sultan Mahmud Syah diam di Tebing Tinggi, Laksamana Khoja Hassan duduk di Pantar.

Text Box: B-278Adapun akan Sultan Ahmad, sekaliannya baik, lagi dengan murahnya; tetapi hanya suatu celanya, sebab tiada kasih akan segala Orang Besar-besar dan segala pegawai, melainkan yang dikasihi baginda segala orang muda-muda dengan segala hamba raja yang tersebut itu juga dikasihi baginda, Apabila segala orang muda-muda itu sudah makan di dalam, ayam suapan dan nasi kunyit atau barang sebagainya, maka apabila Orang Besar-besar datang mengadap Sultan Ahmad, didapatinya mereka itu tengah makan, maka dikias-kiasinyalah segala Orang Besar-besar itu, katanya, "Mana rimah nasi kunyit dan tulang ayam suapan yang kita makan tadi?"

Maka segala kelakuan itu kedengaran kepada Sultan Mahmud Syah; maka tiadalah berkenan pada baginda akan afal anakanda baginda itu membuangkan akmal raja-raja, maka disuruh baginda kerjakan dalam senyap; seperti firman Allah Taala: "Iza ja'a ajaluhum la yasta' khiruna sa'atan, wala yastaq dimuna", yakni apabila datang ajal mereka itu, tiada terkernudian seketika, dan tiada terdahulu seketika jua pun. Maka Sultan Ahmad pun mangkatlah, ditanamkan di Bukit Batu; itulah disebut orang 'Marhum di Bukit Batu'. 

No comments:

Post a Comment